Gilera DNA 50

Gilera DNA 50

Ékszíjcsere

2020. június 14. - vermes tibi2

A Gilera DNA egy sportos motor. Nem csak úgy néz ki, hanem tényleg nagyon sportos. Mielőtt megvettem, egy Babetta-alapú motorral jártam, és hatalmas volt a különbség. Amikor először próbáltam ki, egy 30-as korlátozású kátyúkkal teli utcában, ahol két fekvőrendőr is lassította a forgalmat, nem is igazán tudtam, hogyan lehet kezelni egy ilyen motort. Kb. 6000-nél zár a röpsúlykuplung, azalatt hiába pörgettem - ekkor viszont hirtelen és tempósan húzni kezdett, kilőtt. Ez a motor nem szereti a nagymama-tempót; sportosan, gyorsan indul és kb. 30-40 km/h fölött érzi jól magát.

Azt gondoltam, ez a motor sportosabb, mint ami nekem ideális lenne, de majd összeszokunk. Az összeszokás nagyjából meg is valósult, de még mindig azt gondoltam: ez a motor sportosabb, mint én vagyok. Zavaró tud lenni, ha pl. megforduláskor, vagy lassú tempóban manőverezéskor a motor mindig ki akar ugrani alólam. Mint egy vad ló, aki nem ismeri a lassú lépést, hanem rögtön vágtatni akar.

Mivel nem tudtam, hogy az ékszíj mikor volt utoljára cserélve, biztos-ami-biztos kicseréltem. Még elment volna sokáig a régivel is, de azért már látható volt a kopás: legalább 1-2 mm-rel keskenyebbre kopott már, mint a gyári.

dscn3384.JPG

dscn3383.JPG

A görgőkön nem láttam semmi kopást, így ezeket csak megtisztítottam és mentek vissza a helyükre.

dscn3379.JPG

A kuplungot nem is szedtem szét; látni lehetett, hogy nincs elkopva rajta a ferodol réteg. Gondolkodtam rajta, hogy lehet, hogy gyengébbekre kellene cserélni a röpsúlypofák rugóit. Így alacsonyabb fordulaton zárt volna, a gyorsulása romlott volna, de valamivel lassabban lehetett volna indulni. Végül azért nem piszkáltam hozzá, mert nem tudtam kiigazodni a rugók között: elvileg a színük az erősségüket jelöli - de ahány gyártó, annyiféle színkód létezik. Venni kellett volna legalább egy 3-4 rugókészletből álló garnitúrakészletet s végigkísérletezni... egyelőre elnapoltam a dolgot.

És jól tettem, mert az új szíj nagyon sokat változtatott a motoron. A kuplung ugyanazon a fordulatszámon zár - de az áttétel kisebb lett (lehet, hogy egyszerűen csak hajlékonyabb az új ékszíj s emiatt), így lassan is el lehet vele indulni. Persze még mindig sportos az indulás, de ahhoz képest, hogy milyen volt, ez már nagyon is baráti.

Szóval, az ékszíj állapotára érdemes odafigyelni, mert nagyon jól kezelhető lett tőle a motor.

És még egy apróság: a főtengely végéről a variátort egy speciális kis fogazott célszerszám segítségével lehet levenni, amit a blokkra kell felcsavarozni és fixen tartja a variátor fogazott kerekét. Nekem ilyenem nem volt. De feltaláltam magam: egy Riga váltó-fogaskerék beékelésével is rögzíteni lehet a cuccot:

dscn3386.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesgileradna.blog.hu/api/trackback/id/tr8115809010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása