Gyanús volt nekem, hogy az üzemanyagszint nem nagyon akar fogyni, holott használom a motort. Aztán egy benzincső-csere alkalmával (erről majd legközelebb írok) kiderült, hogy alapos volt a gyanú: teljesen üres tank esetén is azt mutatta a műszer, hogy még van benne valamennyi. Úgyhogy elhatároztam, nem szívatom magam tovább, nem spórolok a munkával: szétbontom a motort, hogy hozzáférjek az üzemanyagszenzorhoz, megnézem, kimérem és pontosan beállítom.
Egy-két órányi burkolatbontás után előttem is volt a szenzor. Három kimenete volt:
De a csatlakozóból csak két vezeték jött ki:
Szétkaptam a szerkezetet. Ez lényegében egy potméter, amit a benzinszint mozgat s változtatja az ellenállás értékét.
A toll hegyénél lévő rész egy 480 Ohmos ellenállás. Ez a potméter egyik szélső értéke, innen emelkedik 1700 Ohmig. A kínai műszer ennél lényegesen kisebb értékekkel dolgozik; a dokumentációja szerint 0 Ohmtól 195 Ohmig terjed a kijelzési tartománya. Hogy még kacifántosabb legyen, ezek egyáltalán nem pontos adatok; rámértem és azt láttam, hogy nullától kb. 600 Ohmig mér. Mindenesetre kisebb ellenállásokkal dolgozik, mint a Gilera szenzora, úgyhogy le kell csökkenteni a szenzor értékeit. Ezt elég egyszerűen meg lehetett oldani: a 480 Ohmos résszel párhuzamosan kapcsoltam egy 220 Ohmos ellenállást.
Ezután kísérleteztem: mozgattam a szenzort s néztem a műszert, hogy mit jelez.
Elvileg jó, de nem tökéletes, mert nem lineárisan halad: a szenzornak a fele utat meg kell tenni (vagyis a fél tank benzinnek el kell fogyni), hogy egy-két vonalat jelezzen a műszer, utána viszont már gyorsan követik egymást a vonalak. Szóval még finomítani kell rajta...
De...
Rossz szokásom, hogy nézegetem a motoros hirdetéseket (pedig nem jön több motor a házhoz, ezt már hárommal ezelőtt megfogadtam!). Az ország túlsó felében árulta valaki a DNA-ját, motorikusan fel van újítva, de az a fránya műszer nem szuperál. Ha rádugjuk a műszert, leáll a motor. Szerzett újabb gyári műszert, de ezzel is ezt csinálja... Arra gondoltam, megkérdezem, hogy hajlandó volna-e eladni az egyik műszerét - az enyémet, mint a korábban írottakból kiderült, én tettem tönkre a javítás során, de a típushibákra rájöttem, s elvileg két rosszból össze tudok hozni egy jót, és akkor nem kell tovább szöszmötölnöm a kínaival, meg szétfaragni a műszer helyét.
Közben gondolkodni kezdtem ezen a hibajelenségen, hogy ha rádugjuk, leáll. A műszernek és a gyújtásrendszernek nem sok köze van egymáshoz, csupán egyetlen egy: a gyújtás jeladója egyrészt megy a trafóra s onnan a gyertyára, másrészt megy a fordulatszámmérő órára. Ha összedugáskor leáll a motor, az azt jelenti, hogy a jel a műszeren keresztül letestelődik. Vagyis ha megszakítjuk a fordulatszámmérőhöz menő vezetéket, kiiktatjuk a rövidzárat is - a műszer többi része működni fog s a motor sem áll le.
Megírtam ezt a motor eladójának, ő kipróbálta és úgy is lett. A segítségért cserébe nekem adta a régi műszerét. Postán elküldte és még a postaköltséget sem volt hajlandó elfogadni!
Hálásan köszönöm ezúton is neki!
Úgyhogy felfüggesztettem a kínai műszer finomhangolását. Megpróbálok a két hibás műszerből egy jól működőt összeépíteni.