Gilera DNA 50

Gilera DNA 50

Beüzemelve a kínai műszerfal

2020. augusztus 15. - vermes tibi2

Na, ez nem volt egyszerű menet.

Az Aliexpresszen számtalan műszeregységet lehet találni, de a legtöbben nincs benzinszint kijelzés. Márpedig ez nekem fontos, tulajdonképpen ez a legfontosabb. Úgyhogy a számtalan máris leszűkült öt-hat típusra.

Az is fontos szempont volt, hogy küllemében hasonlítson az eredetire, ha lehet, és hogy méretében is kb. akkora legyen, mint az eredeti, hogy be tudjam majd operálni a régi helyére. Így esett a választásom erre a típusra:

jegyzet_2020-07-24_113715.jpg

Postaköltséggel együtt is alig több mint tízezer forint volt.

Viszont nem tudtam róla nagyjából semmit. 12 Voltról működik, de hogy milyen típusú és értékű szenzorokkal kompatibilis, arról nem volt leírás az oldalon - gondoltam, majd kiderül a dokumentációból, amit a cucc mellé adnak. Biztos-ami-biztos kértem hozzá "kilométerórameghajtót", aminek a pontos nevét nem tudom, tehát ami az első kerék tengelyére van felszerelve és küldi az elektromos jelet a műszernek. Ilyen jeladókból többféle létezik - ha nem szeretné a műszer a Gileráét, akkor lecserélem.

Megrendeltem, és vártam. Elvileg 21-30 nap között kell megkapnom. Már többször rendeltem Kínából, s azt tapasztaltam, hogy mindig viszonylag korán megjött a csomag, tehát reménykedtem a 21 napban. De aztán már a 30 nap is eltelt és még mindig semmi. Az Aliexpresszen van ilyenkor egy türelmi idő; a 30 nap után még majdnem ugyanennyinek el kell telni s csak utána reklamálhatok, hogy késik a csomag. Most ráadásul vírushelyzet van, tehát számítani is kell a késésekre. De végül, két hónappal a rendelés után megkaptam a műszert - és semmi mást. Szó szerint csak a műszer volt a dobozba és nem volt mellette semmi leírásféle, hogy ződ drót a test, piros a nafta.

Ímélet írtam, hogy ez így nem buli, van vagy húsz kivezetése a műszernek és nem lehet tudni, hogy melyik micsoda.Több kör levélváltás után végül elküldtek egy kínaiból guglival angolra fordított dokumentumot, több helyen hiányosan és félrefordítva, de azért örültem neki - a bekötési rendet addigra nagyjából megoldottam (a várakozó és kísérletező kedvű műszerész nem ismer lehetetlent), de pl. a műszer kalibrálásának lépései és pl. az üzemanyagszint kijelzőjéhez szüksége Ohm-értékek táblázata itt volt leírva, s ezek nélkül nem tudtam volna normálisan beüzemelni a műszert.

Sőt, még így is elég sokat elbíbelődtem vele. A DNA dokumentációja eléggé hiányos, a villamos rendszert csak nagy vonalakban s kivehetetlen minőségű ábrán van bemutatva. A gyári műszer csatlakozóján van néhány olyan kivezetés, ami nem tudom, mire való. Az üzemanyagszenzorról semmit nem sikerült kiderítenem. Ezek a szenzorok két- vagy három kivezetésűek - de fogalmam sincs, hogy a DNA-ban milyen van. A rajzról nem derül ki, a motort meg nem tudtam annyira szétszedni, hogy meg tudjam nézni - próbáltam pedig, de hiába szedtem le mindenféle burkolatokat - vagy le kell szerelni még az egész hűtőrendszert is, s utána kiszerelve a tankot megnézhetem, hogy két vagy három vezeték van, vagy felülről bontom le az összes (!) burkolatot, ülést, hátsó sárvédőt és lámpákat, aztán a sisaktartót, kikötve számtalan vezetéket, bovdent és a hűtő- és benzinrendszer egy részét - mindezt azért, hogy egyetlen pillantást vethessek a szenzor vezetékeire. Szóval, ezt a jó fél napos munkát igyekeztem megspórolni.

A motor csatlakozója és a műszeré természetesen nem egyezett, sőt, a motornak két csatlakozója van (az egyik a kerékről jövő jeladó, ez csodálatos módon passzolt is a műszerével), a műszernek meg három, plusz két sarus  végű kábel. Erről a két kábelről azt gondolhatnánk, hogy a plusz meg a mínusz, de nem; az egyik valóban a test, de a másikról nem derült ki, hogy micsoda.

Szóval, a különböző csatlakozókba vékony vezetékeket dugdosva összekötöttem a motort meg a műszert. Odáig könnyű volt eljutni, hogy mérte a fordulatszámot, a sebességet meg a megtett kilométert. Van egy sebességfokozat-visszajelző a műszeren, ezzel persze nem kellett foglalkozni, mivel a DNA robogó. A visszajelző fényekkel sem volt gond. Az üzemanyagszint és a hűtővíz-hőmérséklet viszont nem akarta az igazságot.

A műszer leírásánál meg vannak adva, hogy az üzemanyagszint-jelzőnél milyen Ohm-érték tartományokban gyulladnak ki az egyes szintek a kijelzőn. A DNA szenzora jóval nagyobb ellenállásértékekkel rendelkezett, mint amivel a műszer dolgozni tudott volna. Gondoltam, ez nem olyan nagy baj: párhuzamosan kötök egy ellenállást, a jel vezetéke és a test közé, és így lecsökkentem az ellenállásértéket. Ez működött is - de volt egy kis gond vele. Ha 47 Ohmos ellenállást használtam a kijelző szerint tele volt a tank, ha 25 Ohmosat, akkor egy jellel kevesebbet mutatott - csakhogy a műszer fordítva működött: minél magasabb a benzinszint, annál kisebb a szenzor ellenállása.

Itt elakadtam, és azt gondoltam, ezt a műszert nem lehet összedolgozni ezzel a szenzorral - mégiscsak szanaszét kell szedni a motort, beleműteni valahogy egy másik típusú szenzort - vagyis megint aránytalanul sok munkát kell belefektetni.

Addig is, gondoltam, bekalibrálom a műszert.

Azt már korábban észrevettem, hogy a kilométeróra nagyon csal: csak megpörgettem kicsit a kereket és az óra szerint máris hatvannal ment a motor. A dokumentáció szerint be lehet állítani egészen pontosan: a kerék kerületét milliméterben kell megadni. Lemértem, 1690 mm, beírtam, de még mindig nem tűnt jónak. Be kellett azt is állítani, hogy a keréken lévő szenzorban hány jeladó mágnes van. Amit a műszerhez adtak, abban kettő volt, de a Gileráéban ennél biztosan több van (a műszeren 1-től 12-ig lehet beállítani), mert alighanem megduplázza a valós kerékforgás sebességét a műszer. Beállítottam 4-re, aztán majd lemérjük, hogy jó-e így, vagy még fentebb kell állítani 5-re vagy 6-ra.

Ha beindítottam a motort, a fordulatszám mérő is működni látszott, csak éppen ez sem volt pontos: alapjáraton ezt mutatta:

dscn3857.JPG

Ez a hatezres alapjárat kicsit soknak tűnik. A fordulatszámmérőnél nem sok beállítási lehetőség volt, mindössze azt lehetett kiválasztani, hogy kétütemű vagy négyütemű a motor. A kétüteműre beállítva mutatta ezt a hatezret, tehát ennek így kellene jónak lenni. Próbaképpen átállítottam négyüteműre:

dscn3859.JPG

Csodák csodájára közelebb kerültünk a valósághoz. Ez még mindig több, mint a valóság, de így legalább már nem fog folyton kiakadni az óra.

Kalibrálás közben azt is be kell állítani, hogy három- vagy két vezetékes az üzemanyagszint szenzora. Fogalmam sem volt róla, hogy hány vezetékes, és arról sem, hogy mi a különbség a kettő között - de átállítottam kétvezetékesről háromra. Ettől szimatot kaptam és újra elkezdtem játszani a szenzorral párhuzamosan kötött ellenállásokkal. És igen: ez lett a megoldás: megváltozott a szenzor ellenállás értékének változási iránya. Három vezetékes rendszernél ha csökken a benzinszint, csökken az ellenállás értéke is!

Szóval, úgy tűnik, minden megoldódott. A vezetékeket most csak összekókányoltam, ezt még meg kell csinálni normálisra, meg valahogy be kell faragnom az új műszert a régi helyére. 

dscn3856.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesgileradna.blog.hu/api/trackback/id/tr1916140664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása