Gilera DNA 50

Gilera DNA 50

Hibás műszerfal

2020. július 24. - vermes tibi2

Már régebben is tapasztaltam, hogy ha nyáron kinn áll a napon a motor, a kulcs elfordítása után ezt csinálja:

Nem kapcsol be a műszerfal rendesen, csak recseg és villog. A motor egyébként tökéletesen működik, lehet vele közlekedni, csak éppen nem használhatók a műszerek.

A probléma azonban egyre fokozódott: már nem csak a hosszas napon állás után, hanem egyszerűen melegebb időben is ezt csinálta. Elkezdtem felkutatni a hiba forrását. Odáig viszonylag gyorsan eljutottam, hogy magával a műszer paneljével van gond: hűtőből kivéve jól működött, de bemelegedve nem.

Próbáltam információkat keresni a neten, meg tanácsot kértem több helyről is. Kiderült, hogy ez típushiba; nagyon sok DNA-nál előjön. Emiatt aztán a "DNA bontódik" típusú hirdetéseket hiába hívtam fel, rendszeresen azt a választ kaptam a kérdésemre, hogy a műszer volt amit először elvittek.

Motoroknál és autóknál a műszerhibáknak nagyon gyakran egyszerűen az az oka, hogy az SMD alkatrészek forrasztásai elpattannak a rezgéstől. Első lépésként újraforrasztottam az összes forrasztást.

dscn3828.JPG

Nem mindenhez fértem hozzá, mivel a panel egy részét a kijelző eltakarja. Kénytelen voltam leforrasztani a kijelzőt. Ez nem olyan ördöngös dolog, ha van normális forrasztóállomásunk meg ónszippantónk, de nekem ilyen nincs, csak egy Lidlis, 4000 forintos pákám.

dscn3833.JPG

Az újraforrasztás sajnos nem hozott eredményt. Sőt, egy jó nagy rövidzárat hoztam létre, amit csak hosszas küszködés után tudtam eltüntetni - a panel közepén, a kijelző meghajtó IC-jének jobb felső sarkában látható.

A Hobbielektronika fórumon azt tanácsolták, cserezzek be egy fagyasztósprayt, és ennek segítségével lokalizáljam a hibás alkatrészt. Ez egy szuper dolog: bekapcsoltam a műszert, ami csak recsegett meg villogott (meleg volt aznap), különböző részeit befújkáltam és így szép lassan leszűkítettem a hibás területet. S így jutottam el ide:

dscn3840.JPG

A fényképen nagyjából középen, a panel szélén van egy kis zöld, 1,4 amperes polyswitch biztosíték. Ennek az a szerepe, hogy rövidzár vagy túl nagy áramfelvétel esetén felmelegszik és leold, majd egy idő után, lehűlve (mivel leoldás után megszűnik a túláram s nincs ami melegítse) újra bekapcsol. Vagyis tulajdonképpen jól működik azzal, hogy ki-be kapcsolgat, csak 1.) nem jó áramértéknél, 2.) valahol túláram van s nem ez az alkatrész a hibás, csak a tünet itt jelentkezik.

Feltételeztem a legjobbat, hogy ez a polyswitch hibásodott meg s ha kicseréljük, jó lesz a műszer. Elmentem a boltba, vettem ugyanilyet és egyel nagyobbat, 2 ampereset, azért, hogy ha a gyári értékkel mégsem lenne jó, beleteszem a nagyobbat, azzal elvileg jól kell működnie (s feltételezzük, hogy ennyivel nagyobb áramerősség-értéket még elbír a műszer).

Beletettem a gyári értékű biztosítékot, bekapcsoltam, és úgy tűnt, jól működik. Mivel a kijelző le volt forrasztva, a mutatós műszer recsegésére és a ledek villogására kellett hagyatkoznom - de nem kezdődött meg a villogás, szóval minden jel szerint jól működött a műszer. És így kiderült, hogy a gyárilag beültetett polyswitch biztosíték hibásodott meg, tehát csak ezt a 100Ft-os alkatrészt kellett kicserélni.

De sajnos nem lett sikersztori a történetből.

Visszaforrasztottam a kijelzőt. Bekapcsolás után láttam, hogy valami nem tökéletes. Néhol halványan jelzett, néhol meg sehogy sem. Az eredeti hibát ugyan sikerült megszüntetnem, de miközben a rövidzárat próbáltam eltüntetni az IC lábairól, alighanem megfőztem az IC-t.

Röviden: a műtét sikerült, de a páciens meghalt.

Ha valaki tehát a fent leírt típushibát tapasztalja a motorján, ne essen kétségbe, száz forintot és egy fél órát kell a motorra szánnia és megoldható a probléma.Nekem ez most nem jött össze.

Jobb megoldást nem tudván kitalálni, rendeltem kínából egy műszeregységet, ami hasonlít az eredetire. Két hónapja rendeltem meg, ha minden igaz, jövő héten ide is ér.

jegyzet_2020-07-24_113715.jpg

A képen látható műszerfal kiválasztása annyiban volt problémás, hogy mindenképpen olyan kellett, ami a benzinszintet is mutatja. Szinte az összes többi funkció nélkülözhető, de mivel a DNA tankja alul van, és a betöltő nyíláson sem látni bele, mindenképpen kell egy visszajelző eszköz a benzinszintről. Abban meg csak reménykedek, hogy a műszer bemenete és a szenzor kimenete kompatibilis egymással - a motor gépkönyvében sincs hiteles információ a szenzor Ohm értékéről, és a műszer leírásában sincs ilyesmiről szó. Minek is...

Természetesen a műszer csatlakozója sem olyan, hogy össze tudnám dugni a motoréval, szóval ez még szép kör lesz: végigbogarászni, hogy melyik zsinór micsoda és hová kell kötni. A műszerhez elvileg lesz ilyen leírás, meg hát a DNA-nak is van gépkönyve, csak éppen hibás. De ez már egy másik történet.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesgileradna.blog.hu/api/trackback/id/tr8816047836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása